Studieturen til England 2 – 7 oktober 2014.

Av Snorre Sundquist (BSA B33-1953)

Det var ni stykker som stilte på veteranklubbens studietur til England, seks fra «bilavdelingen» representert av Tarja og Johnny Stenersen, Kari og Olav Tessem, Riva og Odd Enevold. Fra «MC-avdelingen» stilte Andreas Reinholdtsen, Tom Juhani Pedersen og Snorre Sundquist.

Turen startet grytidlig fra Hammerfest torsdag morgen for å nå flyet fra Alta kl. 07.35. Alt gikk greit, og vi ankom London omkring kl.15.00 med taxi videre til Elysee Hotel---- som lå svært sentralt i London. Felles middag om kvelden. Neste dag sjekket vi ut for å dra med tog til Warwick og Heritage Motor Centre som er en stor bilutstilling. Vel framme i Warwick ble det litt «kluss» for å finne rette hotellet, det viste seg at to hotell het Holiday Inn, og vi havnet selvsagt først på feil hotell. Det ordnet seg etter hvert, og vi kom oss til utstillingen, som viste seg å være imponerende. Her var det meste av engelsk bilproduksjon representert, helt fra oppstart seint på 1800-tallet og fram til i dag. Betjeningen var over gjennomsnittlig engasjert, og vi fikk også en interessant guidet omvisning. Sentret hadde også en grei kafè der vi kunne samle krefter før vi kastet oss ut i nye inntrykk.

Etter utstillingen trakk vi oss tilbake til hotellet, som lå litt landlig til. Andreas, Tom og undertegnede tok imidlertid en halvtimes spasertur til utkanten av Warwick der vi fant en trivelig pub i en bygning fra midten av 1400-tallet. Vi rakk likevel den felles middagen om kvelden.

Lørdag morgen var det tid for å splitte gruppen, bilistene returnerte med tog til London mens MC-karene fortsatte i taxi til Coventry. Dette var en litt rotete by, men hadde et utmerket Transportmuseum rett ved bussentralen. Museet var bygd opp litt på samme måte som Gjenreisningsmuseet med ulike tablåer som viste kjøretøyene i sitt rette element. Her var alt fra hestekjerrer til verdens raskeste bil – ThrustSSC – som kjørte i 1.228 km/t i oktober 1997. Et museum som kan anbefales, gratis var det også.

På ettermiddagen var det fotballkamp mellom Coventry/Crawley der resultatet ble 2-2. Litt stusslig med 7.700 tilskuere på en stadion som tar nærmere 30.000, men en grei kamp. Middagen ble inntatt på en utmerket indisk restaurant, før vi gikk til ro på hotell Britannia (som lignet en sliten russisk boligblokk).

Søndag var den store togdagen. Først med buss til Birmingham der vi kastet oss på toget til Cheltenham. Her var det en artig privatdrevet veterantoglinje med gamle diesellokomotiv og damplokomotiv med tilhørende vognsett, og alt skjedde på «gammelmåten». Vi koste oss stort på toget mens dampen drev over det engelske kulturlandskapet. For ungene var det etablert en mini-togbane.

Vel tilbake i Birmingham fant vi at dette ikke var noe blivende sted, og vi fikk en taxi til å kjøre oss til Solihull. Hotell Ramada var en positiv overraskelse, med beliggenhet i enden av gågata og flere gode puber i umiddelbar nærhet. Dette var skikkelig engelsk småbyidyll!

Mandag morgen sto det tre karer og klorte på døra da The National Motorcycle Museum åpnet kl. 08.30. Her kom vi rett inn i MC-himmelen; omkring 800 ulike engelske motorsykler i strøken tilstand (riktignok ett og annet oljedrypp). Det var ufattelig mange ulike merker og årganger, og det glinset i fornikling, krom og unike fargekombinasjoner. Rett og slett et eventyr! Dagen gikk som en røyk, og vi ble formelig jaget ut som de siste da man stengte kl.17.30. Vanvittig mange inntrykk!

Tirsdag var det tid for hjemreise, vi dro først innom Birmingham der Tom fikk tak i telefonen sin som han hadde mistet på bussen to dager før. Deretter fortsatte vi med tog til Euston stasjon i London, undergrunnen til Paddington og flytoget til Heathrow. Flyet til Norge var litt seint avgårde, men vi rakk fint videre til Alta der vi landet kl. 22.45. Det var tre slitne, men tilfredse karer som kom hjem litt seint på kvelden/tidlig natt!

Så vidt vi har brakt i erfaring hadde bilavdelingen det fint på sin måte. Shopping i London med finkultur om kvelden (opera). Vi kan således konkludere med at Hammerfest og Kvalsund Motorhistoriske Forening har gjennomført en glimrende fellestur som en verdig avslutning på en flott veteransesong. Flere bør kjenne sin besøkelsestid og ta del i onsdagsturer/onsdagskafè, garasjetreff og ikke minst studieturene!