Klubbtur til Oslo 15 -18 september 2016.

HKMF arrangerte «klubbtur» til Oslo fra torsdag 15/8 til søndag 18/9 2016. Programmet var besøk av Forsvarsmuseet og Hjemmefrontmuseet på Akershus, samt Teknisk Museum og Ekebergmarkedet. Dessverre var det bare tre medlemmer som kjente sin besøkelsestid – Ken, Alf og Snorre – pluss at Thone var med på deler av opplegget.

Fredag morgen startet med en spasertur i nydelig vær fra hotellet ned til Akershus festning. Vi startet med Forsvarsmuseet, som holder til i en flott mursteinsbygning, et arsenal fra 1860. Det var mye interessant, helt fra de første forsvarsanleggene i Norge fram til dagens deltakelse i internasjonale operasjoner. En liten skuffelse var at vi bare så to motorsykler, en BMW med sidevogn og en Norton ordonnanssykkel fra andre verdenskrig – denne hang for øvrig oppe på veggen.

Turen gikk deretter videre til Hjemmefrontmuseet like i nærheten. Siden Ken og undertegnede er gamle Heimevernsoffiserer var det mye kjent av våpen og utstyr. For øvrig kan vi konstatere at motstandsarbeidet under krigen bare foregikk i Østlands-området, Nord-Norge var i hvert fall omtrent fraværende.

Etter Hjemmefrontmuseet skulle vi opp til Teknisk Museum, og vi ville selvsagt benytte offentlig kommunikasjon. Her stokket det seg litt, men vi hadde i hvert fall en fin tur med T-banen opp til Sognsvann og Nydalen før vi avsluttet med taxi til Kjelsås. Siden det var blitt mye museums – «trasking» allerede, konsentrerte vi oss om avdelingen for samferdsel. Her var det både motorsykler, biler, fly, tog og ymse andre kommunikasjonsmidler. Utvalget var forskjellig, men ikke det store antallet man kanskje skulle forvente i et nasjonalt museum. På MC-siden var det selvsagt både Tempo og Jawa, men dersom noen føler behov for å donere en bil eller MC fra eget lager, så er det sikkert plass på Teknisk Museum. En annen sak er at mye av det som sto utstilt så ut til å være hentet rett inn fra gata, det virket ikke som man hadde foretatt noen påkostning eller ekstrainnsats.

Lørdagen var det tid for Ekebergmarkedet. Dette er et kjøpe-selge-bytte marked som arrangeres hver vår og høst på nettopp Ekeberg. Det er etter hvert blitt kjempestort med hundrevis av salgsboder, og det kommer selgere fra hele landet samt Sverige og Danmark. Hovedvekten ligger på deler til veteranbiler og motorsykler, men man finner absolutt alt mulig. Pruting er utbredt, og man kan alltid gjøre et godt kjøp. Diverse interesseorganisasjoner har egne stands, men vi fant ikke NVMC.

Vel framme gikk Alf seg kjapt fast hos en som solgte Zundapp-deler, og her ble det handel. Ellers var det interessant å bare studere utvalget og la inntrykkene strømme på. Etter en fire timers tid og innkjøp av noen smådeler var vi rimelig sliten, og da hadde vi bare besøkt to tredjedeler av det som var av boder. Vel tilbake i sentrum var det tid for litt avslapping før vi tok en felles middag på en vietnamesisk restaurant i nærheten av Youngstorget. En kulinarisk opplevelse og fin avslutning på et vellykket helgeopphold!